10 اسفند

خانم ها در بارداری:

امروزه بر مبنای تحقیقات علمی که در استفاده فراگیر از زعفران در طب سنتی و گیاهی انجام شده، خواص متعدد این گیاه و اثربخشی ترکیبات مؤثر آن توجه بسیاری از محققان شرکتهای داروسازی و دست‌اندرکاران علم پزشکی را به خود جلب نموده است.

با توجه به یافته‌های این بررسی و اهمیت سلامت زنان و مادران که تضمین‌کننده سلامت سایر افراد خانواده نیز می‌باشد، پیشنهاد می‌گردد شرایطی فراهم گردد تا خانمهای باردار در فصل برداشت زعفران هیچ‌گونه تماسی با آن نداشته باشند تا از سقط جنین در آنها جلوگیری گردد.

این شرایط می‌تواند آموزش همگانی از طریق رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی مانند صدا و سیما و آموزشهای گروهی از طریق مراکز بهداشتی-درمانی، تدوین جزوه‌های درسی برای دبیرستانهای مناطق زیر کشت زعفران و پرداخت دستمزد یا کمک هزینه زندگی به زنان باردار نیازمند کار در این فصل باشد.

مصرف زعفران در بارداری

مصرف زعفران یکی از عادات غذایی رایج بویژه در مناطق شرق کشور است و همراه با چای، به صورت نوشیدنی مصرف می‏ گردد.

گزارش شده است که از دوزهای بالای آن برای سقط جنین و پایان دادن به حاملگی ناخواسته استفاده می‌شود.

این مطالعه با هدف بررسی تأثیر عصاره آبی زعفران بر عوارض جنین در موش آزمایشگاهی انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه تجربی، ۵۰ موش Balb/c بالغ ماده پس از جفت‌گیری و مشاهده پلاک واژنی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول (مورد) محلول عصاره آبی زعفران و به گروه دوم (شاهد) آب داده شد و عوارض جنینی با استفاده از آزمون نسبت شانس مورد مقایسه قرار گرفت. ۰۵/۰P< به عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: تعداد جنین صغریافته و جذب‌شده در گروه مورد نسبت به شاهد به طور نسبی بیشتر بود.

نسبت شانس به ترتیب ۴۶/۴ و ۱/۱ بود؛ بین دو گروه از نظر وجود حاملگی، عارضه سفیدی و کوچک‌بودن و نیز تراتوم ساکروم اختلاف معنی‌داری وجود نداشت؛ بین صغر یافتن جنین و تا حدی جذب جنین ارتباط معنی‌داری حاصل گردید.

اثرات زعفران در باداری

اثرات زعفران در دوران بارداری بر وضعیت مادر و نوزادان انجام شد.

روش بررسی: در این پژوهش تعداد ۲۰ سر موش سفید کوچک آزمایشگاهی ماده پس از جفت‌گیری و مشاهده پلاک واژینال، بطور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند.

در طی کل دوره بارداری تمام حیوانات در شرایط یکسان نگهداری و تغذیه شدند

در حالیکه به گروه مورد، دم کرده زعفران با غلظت ۵/۰درصد و به گروه شاهد آب معمولی داده شد.

وزن مادران باردار در طی حاملگی و پس از زایمان، طول دوره بارداری، تعداد نوزادان، وزن نوزادان در اولین روز تولد، جنسیت و ناهنجاری ظاهری نوزادان بعنوان متغیر تعیین شدند.

نتایج: طول دوره بارداری و تعداد نوزادان در گروه مصرف کننده زعفران نسبت به گروه شاهد کاهش معنی‌داری داشت.

میانگین وزن نوزادان گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود. همچنین در ۴ نوزاد گروه مصرف کننده زعفران، کوری یک چشم مشاهده شد.

بین دو گروه از نظر تغییرات وزن مادر در طول بارداری و پس از رایمان و نیز در مورد نسبت جنسی نوزادان اختلاف معنی‌داری وجود نداشت.

نتیجه‌گیری: این بررسی نشان داد که زعفران باعث ایجاد زایمان زودرس و کاهش تعداد نوزادان می‌شود که می‌تواند مؤید اثر سقط‌کنندگی آن باشد.

از همراهی شما با سایت ارتیمان سپاسگزارم

دیدگاه بگذارید