10 خرداد

پسته خراسان جنوبی

خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۱۵ هزار هکتار باغات پسته در زمینه تولید این محصول به عنوان یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور دارای رتبه ششم است.

پسته به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک به دلیل کم‌آب طلبی به خوبی با اقلیم آب و هوایی خراسان جنوبی قابل پرورش و رشد است، هرچند کشاورزان به دلیل این که این محصول در مدت زمان هفت سال بارور می شود، کمتر به سراغ آن می‌روند.

کشاورزانی که با آگاهی کامل به سراغ پرورش این‍ نوع محصول می‌روند شاید در کوتاه مدت سود چندانی عایدشان نشود ولی در درازمدت از فروش محصول پسته و صادرات آن درآمد هنگفتی کسب می‌کنند.

باتوجه به اینکه بهترین نوع پسته جهان در کشور ما وجود دارد، ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مهم پسته در جهان به حساب می‌آید.

پسته نه تنها در دو نوع خام و بو داده از جمله اجزای مهم آجیل‌های شور و شیرین است، بلکه نوع تازه آن نیز که در اواخر تابستان و اوایل پاییز به بازار می‌آید، طرفداران بسیاری دارد.

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.

پسته بسیار مقوی است و حاوی ویتامین‌های ب ،۱ ب ۳، ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را داراست.

مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، خون ساز است و به افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می‌برند، مصرف آن توصیه می‌شود.

خواص پسته در طب سنتی

پوست سبز پسته تازه نیز خواص متفاوتی داراست . در برخی منابع آن را درمان مناسبی برای رفع بوی بد دهان ذکر می‌کنند و جویدن آن را برای التیام زخم‌های داخل دهان مناسب دانسته و برای استحکام لثه‌ها ، مالیدن آن را بر روی لثه سودمند ذکر می‌کنند.

دم کرده پوست سبز پسته حالت دل به هم خوردگی و استفراغ را از بین می‌برد و برای رفع سکسکه پوست سبز پسته مناسب است.

مغز پسته حاوی اسیدهای چرب مفید بوده، اما مصرف آن به افرادی که میزان تری گلیسرید خون بالایی دارند، توصیه نمی‌شود، همچنین به دلیل هضم دشوار آن برای معده مناسب نیست.

مغز پسته بعلت داشتن آهن خون ساز است و افرادی که مبتلا به کم خونی هستند، باید روزانه مقدایر پسته بخورند.

تقویت مغز و ذهن، باز کردن مجاری کبد، آرامش بخش قلب و آرام کردن اعصاب، تقویت معده، تسکین سرفه، درمان اسهال معمولی و اسهال خونی را ازجمله خاصیت‌های پسته است .

پوست سبز پسته تازه از نظر طب قدیم ایران سرد وخشک است و برای رنگرزی، رفع بوی بد دهان‌، التیام زخم‌های داخل دهان، استحکام لثه، رفع دل بهم خوردگی و استفراغ، رفع سکسکه مفید است.

دیدگاه بگذارید